Muita tapahtumia

Kuntoutuksen apuvälineiden luovutukselle on tehty valtakunnalliset yhtenäiset perusteet:

Katso tarkemmin STM:n sivuilta: Apuvälineiden luovutusperusteet

Huomatkaa määritelmän epäkohdasta noussut Kuuloliiton kanta. Sisäkorvaistute täytyy määritellä lääkinnälliseksi kuntoutuksen apuvälineeksi!

ESKEn videoklipit esteettömyydestä

Katso ja ihastu: ESKEn esteettömyysvideoita, tekstitetty suomeksi!

Hätätekstiviesti 112

Hätäilmoituksen on voinut joulukuun alusta lähtien lähettää tekstiviestillä valtakunnalliseen hätänumeroon 112. Tekstiviestipalvelu on suunnattu ensisijaisesti henkilöille, jotka eivät kuule tai pysty puhumaan. Viestin lähettäjän pitää rekisteröityä palveluun etukäteen. Käyttäjä voi rekisteröityä 112-hätäviestipalveluun
Suomi.fi – hätätekstiviestipalvelun rekisteröintisivu -nettisivustolla
pankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta käyttämällä. Ilman rekisteröitymistä tekstiviesti ei siirry hätäilmoitusjonoon eikä apu siten saavu paikalle. Rekisteröimätön käyttäjä saa hätätekstiviestien lähettämisen jälkeen automaattisen vastausviestin, jossa
häntä ohjeistetaan rekisteröitymään palveluun.  Aiemmin hätäilmoituksen pystyi lähettämään tekstiviestinä alueellisiin numeroihin, joita oli kaikkiaan 15.
Numerot ovat käytössä uuden 112-viestipalvelun rinnalla vuoden 2018 loppuun asti.
Avuntarvitsijan kannattaa aina soittaa hätänumeroon, jos se on mahdollista. Puhelu on tekstiviestiä nopeampi tapa hälyttää apua. Hätänumeroon lähetetyssä tekstiviestissä kannattaa kertoa mahdollisimman paljon tietoja tapauksesta. Päivystäjä kysyy tarvittaessa viesteillä lisätietoja.

Lähde: Helsingin sanomat https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005488333.html?ref=rss